TSH-hormon - hvad det er, hvordan man donerer blod til analyse

Skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH, thyrotropin) er et hormon, der udskilles af den forreste hypofyse og er den vigtigste regulator for den normale funktion af skjoldbruskkirtlen. Hormonal ubalance kan forårsage en række alvorlige fysiske eller mentale patologier. Undersøgelsen anbefales at blive taget regelmæssigt hvert år, da mange sygdomme har et langt latent forløb. Derudover opdages mange af dem på et tidspunkt, hvor lægemiddelterapi allerede er ineffektiv.

Vigtigt: hvis det er nødvendigt at overvåge effektiviteten af ​​den valgte behandlingstaktik, udføres en anden analyse mindst 2 måneder efter dens afslutning. Denne kendsgerning skyldes, at TSH-analysen viser situationen i hypofysen - skjoldbruskkirtelsystemet de sidste 4-6 uger.

Forskningsmetode: immunokemiluminescerende. Varighed: 1 dag ekskl. Dagen for biomaterialets indtagelse. Pris: 450 rubler.

En blodprøve for TSH-hormon - hvad er det?

Hormonet TSH er et tropisk hormon syntetiseret af den forreste hypofyse. TSH's rolle i en kvindes og en mands legeme er at bevare og regulere syntesen af ​​skjoldbruskkirtelhormoner: T3 og T4.

Den thyroidestimulerende hormonreceptor hører til serpentiner (semispirale receptorer). Deres funktion er at transmittere et intracellulært signal for at aktivere celleresponsen, som er ledsaget af en stigning i iodindtag. I dette tilfælde begynder adenylatcyclase-enzymet intensivt at katalysere processen med omdannelse af adenosintriphosphat (energikilde) til cyklisk adenosinmonophosphat (cAMP). Akkumulering af cAMP fører til det faktum, at TSH forbedrer produktionen af ​​triiodothyronin (T3) og thyroxin (T4). Syntese-tiden reduceres til 1 minut.

Regulering af kontrol udføres i henhold til princippet om ”feedback”. Med andre ord, jo lavere koncentration af T3 og T4 i blodet, jo større er mængden af ​​TSH.

Hvad der påvirkes af hormonerne TSH og fri T4?

Betydningen af ​​T3 og T4 for den normale udvikling af menneskelig organisme er vanskelig at overvurdere. Deres vigtigste funktioner inkluderer:

• regulering af metabolisme og vedligeholdelse af homeostase;
  • normalisering af iltmetabolisme i væv;
  • opretholdelse af blodtryk;
  • regulering af termoregulering;
  • deltagelse i reguleringen af ​​det kardiovaskulære system;
  • stimulering af erythropoiesis i knoglemarven;
  • kontrol over processen med proteinbiosyntese - det vigtigste "bygningsmateriale" i levende organismer;
  • vækststimulering.

Således afhænger produktionshastigheden af ​​T3 og T4, som igen er direkte involveret i væksten og udviklingen af ​​hele organismen, af niveauet for skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH).

Når en undersøgelse er planlagt?

En læge, børnelæge, endokrinolog, neurolog eller kirurg kan ordinere patienten. Den vigtigste indikation for undersøgelsen er en stigning i størrelsen på skjoldbruskkirtlen, diagnosticeret med ultralyd. Patologi kan være ledsaget af hyper- (overskydende) eller hypothyreoidisme (utilstrækkelig produktion af hormoner).

Symptomer, der indikerer hyperthyreoidisme:

• hyppig tagykardi;
  • uforklarlig vægttab;
  • søvnløshed;
  • diarré af ukendt etiologi;
  • mavepine;
  • følelsesmæssig ustabilitet, angst, aggressivitet;
  • dårlig varmetolerance;
  • synsnedsættelse;
  • hånd rysten;
  • apati, depression og svaghed.

Tegn på hypothyreoidisme inkluderer:

• uregelmæssighed i menstruationscyklussen hos kvinder;
  • impotens hos mænd;
  • nedsat sexlyst;
  • overdreven hårtab;
  • depressive lidelser;
  • letargi;
  • nedsat hukommelse;
  • afføringsproblemer (forstoppelse);
  • tør hud;
  • hævelse.

For nyfødte med risiko for skjoldbruskkirtelsygdom er undersøgelsen obligatorisk umiddelbart efter fødslen for at udelukke medfødt hypotyreoidisme.

Sådan foretages en analyse af TSH, på tom mave eller ej?

Forberedelse til TSH-analyse er afgørende for pålideligheden af ​​resultaterne.

Hormonelle undersøgelser af TSH i blodet udføres strengt på tom mave. For børn er intervallet efter det sidste måltid tilladt i 4 timer, for voksne er minimum 8 timer. Brug rigeligt med rent, stille vand.

Når man forbereder sig til en blodprøve til TSH, er det nødvendigt ikke at ryge 3 timer før indsamlingen af ​​biomaterialet, og i aftale med lægen udelukker lægemidler i 2 dage. Reglenes betydning skyldes risikoen for at opnå falske positive resultater i betragtning af visse medikamenters evne til at forbedre eller mindske hormonsekretion..

Alkohol udelukkes et par dage før undersøgelsen..

Det vides, at indikatoren er kendetegnet ved daglige udsving. Så dets maksimale værdier registreres i intervallet mellem 2 og 4 om morgenen og minimum - fra 17 til 19 om aftenen. Fra kl. 18 til kl. 20 reduceres koncentrationen lidt, og derfor betragtes det optimale tidspunkt for en blodprøve for TSH for at være fra 9 til 11 kl..

Derudover er indikatoren ekstremt følsom overfor fysisk og følelsesmæssig stress. Dets sekretion forringes, når den er vågen natten før den giver blod. Fysisk træning om aftenen før et besøg på laboratoriet skal også udsættes..

Ovenstående regler er identiske for begge køn og for alle aldre. Der opstår imidlertid ofte spørgsmål - men hvordan kan man give TSH til kvinder korrekt, og betyder scenen i menstruationscyklussen noget? En laboratoriemedarbejder kan spørge patienten om cyklusfasen eller graviditetsalderen..

Sådanne oplysninger er nødvendige for valg af referenceværdier (normale). Patienten kan dog testes for TSH på enhver dag i menstruationscyklussen, medmindre lægen tidligere har angivet den nødvendige fase til fødslen.

Normal TSH i analysen

Det blev fundet, at TSH-indholdet i blodet hos patienter i forskellige aldre er forskelligt. Ved valg af normale værdier tager lægen hensyn til patientens alder samt tilstedeværelsen og varigheden af ​​graviditeten. Standard måleenheder er μMU / ml, hvor alle værdier er angivet nedenfor..

Den normale værdi for nyfødte babyer op til 4 måneder ligger i området fra 0,7 til 11. Værdierne er ens for fuldfødte og premature babyer.

I en alder af 4 måneder til 1 år er normen 0,7 - 8,5, derefter op til 7 år fra 0,7 til 6.

Tilladte værdier for børn fra 7 til 12 år er i området 0,6 - 5.

Puberteten for en teenager er ledsaget af betydelige hormonelle ændringer. Således bør værdien af ​​thyrotropin fra 12 til 20 år ligge i området fra 0,5 til 4,4.

For mennesker over 20 år er standardværdierne fra 0,3 til 4,2. Efter 60 år er der en svag stigning i thyrotropin-koncentration. Dette skyldes et fysiologisk fald i mængden af ​​T3 og T4.

Artikler om standarder og afkodning af TSH: hos kvinder og børn, inklusive hos gravide kvinder, hos mænd

Norm og afvigelse efter fjernelse af skjoldbruskkirtlen

Efter kirurgisk fjernelse af skjoldbruskkirtlen ophører sekretionen af ​​T3 og T4, og hypofysen forsøger at maksimere deres indhold ved overproduktion af thyrotropin til dette. For at kompensere for manglen på T3 og T4 ordineres lægemidler, der er baseret på dem, til livstid.

Mængden af ​​thyrotropin efter operationen er fra 0,3 til 4,0 mU / ml.

I de tidlige dage har patienten et højt niveau af TSH efter fjernelse af skjoldbruskkirtlen, som er en variant af den fysiologiske norm. Efterfølgende skal dens værdi dog vende tilbage til det normale interval. Det er vigtigt at forberede sig korrekt til indsamling af biomateriale, da mange lægemidler fører til falske positive resultater.

Lave thyrotropinværdier efter operationen indikerer en overdosis af hormonelle medikamenter eller patologi i arbejdet i hypofyse-hypothalamisk region i hjernen.

Hvorfor skjoldbruskkirtelstimulerende hormon stiger?

Et højt TSH-niveau hos børn og voksne kan indikere en række sygdomme:

• hypothyreoidisme er en langvarig mangel på skjoldbruskkirtelhormoner. Den sidste fase af patologien hos børn ledsages af kretinisme og hos voksne - af myxedem (alvorligt ødemer i slimhinderne). Høj prævalens (20 tilfælde pr. 1000 personer) ledsages ofte af sent påvisning. Situationen forklares af symptomernes lave specificitet på et tidligt tidspunkt. I dette tilfælde stiger TSH-niveauet under hypothyreoidisme kraftigt, og værdierne af T3 og T4 falder i forhold til sværhedsgraden af ​​patologien;
  • hypofyse adenom - en tumor i kirtelvæv af ukendt etiologi. Patologi tegner sig for en sjettedel af alle tilfælde af hjernesvulst. Fare - en lang asymptomatisk kursus. Derfor, ofte på detektionsstadiet, giver medikamentterapi ikke den nødvendige effekt, kirurgisk fjernelse er påkrævet;
  • autoimmun thyroiditis (Hashimotos thyroiditis) er en kronisk betændelse i skjoldbruskkirtlen. Jo mere udtalt inflammation, desto større er manglen på T3 og T4. Forekomsten blandt børn overstiger ikke 1,5%, og blandt voksne - 11%. Kvinder er 4 til 8 gange mere tilbøjelige til at være syge end mænd. Tilstrækkelig og rettidig medicinsk behandling bestemmer en gunstig prognose;
  • med ukontrolleret sekretion af thyrotropinsyndrom er der en mangel på hæmmende mekanismer til syntese af hypofysen. Desuden afhænger dens stigning ikke af indholdet af skjoldbruskkirtelhormoner i blodet;
  • onkologi af skjoldbruskkirtlen eller brystkirtlen såvel som lungerne;
  • forskellige mentale lidelser;
  • primær binyresvigt;
  • juvenil hypothyroidisme;
  • thyrotropinomas;
  • blymisbrug;
  • alvorlige somatiske patologier.

Årsager til lavt thyrotropin

Afvigelse fra normen i en mindre retning observeres med diffus giftig struma, der henviser til autoimmune patologier. Tilstanden er kendetegnet ved overdreven sekretion af skjoldbruskkirtelhormoner (hyperthyreoidisme), som akkumuleres og udviser toksiske virkninger. I henhold til reglen om "omvendt regulering" i dette tilfælde falder TSH-niveauet i hypertyreoidisme markant.

Prognosen for diffus toksisk struma er gunstig i tilfælde af rettidig diagnose og udnævnelse af passende behandling. Patienter skal undgå overdreven udsættelse for sollys, stress, overarbejde, overdreven fysisk anstrengelse samt at tage iodholdige medikamenter og mad.

Et lignende fald i indikatoren er karakteristisk for Plummer's sygdom - det er en godartet skjoldbruskkirteltumor. Kvinder er mere modtagelige for sygdommen, mænd er syge 4-6 gange sjældnere. Årsagen er en genetisk mutation, der fører til en lang, stabil høj syntese af T3 og T4. Prognosen for resultatet er ofte gunstig, selv spontan kur er ikke udelukket. Der er imidlertid isolerede tilfælde af degeneration af patologien til ondartet.

Kritisk udtømning af oragnisme (cachexia) fører også til hæmning af sekretionen af ​​thyrotropin. I dette tilfælde taber en person sig dramatisk. Som regel er kakeksi en sekundær sygdom i hovedpatologien. I dette tilfælde reduceres behandlingen til at identificere og eliminere rodårsagen og derefter symptomatisk behandling for at genoprette den menneskelige krop.

Et lavt TSH-niveau med en normal værdi af fri T4 observeres hos ældre og gravide patienter, hos patienter med postpartum hypofyse nekrose, tyrotoksisk adenom, hypofyseskader, latent tyrotoksikose samt med T4 selvmedicinering.

Hvad betyder det - TSH øges, og T4 er normal?

Et forhøjet TSH-niveau med en normal T4-værdi indikerer latent (subklinisk) hypothyreoidisme. Dette er det første trin i den kliniske form af sygdommen, der er kendetegnet ved skade på skjoldbruskkirtlen og en krænkelse af dens normale funktion. Det kliniske billede har ikke udtalt patologiske tegn.

Sygdommen diagnosticeres hos 20% af kvinder over 50 år. Differentialdiagnose består i at bestemme størrelsen på skjoldbruskkirtelhormonerne og hypofysen. Årsagerne er:

• patologisk intrauterin udvikling af organer;
  • jodmangel;
  • fjernelse af skjoldbruskkirtlen;
  • thyroidea skade;
  • behovet for langvarig lægemiddelbehandling med medikamenter, der hæmmer skjoldbruskkirtlen;
  • kirtelbetændelse eller kræft.

Behandling af latent hypothyreoidisme består af brugen af ​​hormonelle medikamenter, vitaminer og diæt. Samtidig er sukker, fede typer fisk og kød, smør og sojaprodukter fuldstændigt udelukket fra kosten.

Efter et fuldt behandlingsforløb udføres en anden undersøgelse af patienten. Hvis der konstateres en konstant høj stigning i TSH, og niveauet af T3 og T4 også er inden for det normale interval, drages en konklusion om ineffektiviteten af ​​de valgte metoder. Spørgsmålet om korrektion eller overførsel til alternativ terapi behandles..

Uddannet, i 2014 uddannede hun sig med honours fra Federal State Budget Education Institution of Higher Education ved Orenburg State University med en grad i mikrobiologi. Kandidat i postgraduate studier FSBEI ved HE Orenburg State Agrarian University.

I 2015 Institute of Cellular and Intracellular Symbiosis from the Ural Branch of the Russian Academy of Sciences bestået avanceret træning i det ekstra professionelle program "Bakteriologi".

Vinder af den all-russiske konkurrence om det bedste videnskabelige arbejde i nomineringen "Biologiske videnskaber" i 2017.

Transkript af analysen af ​​TTG, T3, T4

I dag vil jeg vise dig, hvordan man uafhængigt kan dechiffrere blodprøven for skjoldbruskkirtelhormoner (TSH, T3 og T4) og introducere dig til en vidunderlig bog, der lærer nogen uden medicinsk uddannelse at forstå laboratoriedata uafhængigt.

Jeg blev diagnosticeret med hypothyreoidisme og AIT for 3 år siden, på samme tid fik jeg ordineret "behandling" med L-thyroxin. Men for nylig opdagede jeg, at diagnosen var forkert: endokrinologen berettigede behovet for hormonindtagelse ved, at jeg har øget TSH. I alle 3 år har jeg overvåget en enkelt indikator - TTG.

Da bogen ”Blodprøve for skjoldbruskkirtelsygdomme” faldt i mine hænder, vendte mine ideer om diagnose sig helt på hovedet. Denne bog var en rigtig frelse for mig og gav mig muligheden for at beskytte mit helbred mod analfabeterne læger, der ikke forstår vigtigheden af ​​en fuldgyldig blodprøvediagnose.

Jeg inviterer dig til at gå med mig gennem alle trin i selvafkodning af thyroidea hormonanalyser. Selv hvis du har en helt anden tilstand (euthyreoidisme eller hyperthyreoidisme), vil du indse, at det ikke er så svært, som det ser ud til.

12/19/2016 Jeg gik til et privat klinisk diagnostisk laboratorium og donerede blod til følgende indikatorer: TSH, total T3, total T4, fri T3, fri T4, anti TPO og anti TG. Resultatet var som følger:

En endokrinolog fra en lokal klinik ville straks "forstå", at jeg presserende har brug for at ordinere L-thyroxin, fordi hun ikke forstår, hvad en øget TSH-værdi betyder. Og antistoffer mod TG over normen ville få hende til at se på mig med et blik fuld af sympati. Hun ville fortælle mig en anden fortælling om, at "den autoimmune proces forårsagede hypothyreoidisme" og "Jeg har brug for L-thyroxin og TSH-kontrol." Bestået - vi ved :)

Derfor skyndte jeg mig ikke at se en læge med disse test, men åbnede bogen "Blodprøve for skjoldbruskkirtelsygdomme" foran mig, bevæbnet mig med en pen, papir og en lommeregner og begyndte at studere min individuelle sag.

Bogen "Blodprøve for sygdomme i skjoldbruskkirtlen"

Endnu en gang advarer jeg dig om, at jeg kun her giver en prøve af transkriptionen af ​​min analyse. Jeg vil ikke lave en detaljeret teknik, og jeg gør det velmenende. For hvis du ikke forstår essensen af ​​de tre tilstande - euthyreoidisme, hypothyreoidisme og hyperthyreoidisme og kompenserende betingelser i skjoldbruskkirtelmetabolismen, vil det uden at have kendskab til det at dechiffrere analysen gøre meget for dig. Jeg vil fortælle dig om noget alligevel, men det er bedre, at du har et komplet billede. Klassificeringen af ​​sygdomme i skjoldbruskkirtlen hos Dr. Ushakov er grundlæggende forskellig fra, hvad lægerne fortalte dig før, og hvad du selv kunne finde på Internettet. En bog er 150% værd at erhverve og læse fra cover til cover..

Transkription af TSH-analyse

Lad os starte med TTG. I mit tilfælde var TTG = 9,02 [0,4-3,77]. Hvad betyder det?

En stigning i TSH er et tegn på hypothyreoidisme. Men i 99% af endokrinologerne i vores land er den forkerte definition af hypothyreoidisme fast forankret i hovederne. Og du, kære læser, ved du, hvad hypothyreoidisme er? Du har måske hørt eller læst et eller andet sted, at "hypothyreoidisme er en mangel på skjoldbruskkirtelhormon" eller "et fald i skjoldbruskkirtelfunktion".

Hvis du ser nøje på formen med mine analyser, kan du opleve, at jeg med forhøjet TSH ikke har en mangel på skjoldbruskkirtelhormoner. Og dette er ikke et sjældent tilfælde - ifølge data fra bogen "Blodanalyse" har mere end 30% af patienterne med hypothyreoidisme en fuld mængde thyreoideahormoner i deres blod. De har måske ikke engang mistanke om, at de har hypothyreoidisme, indtil de ved et uheld kommer ind på kontoret hos en endokrinolog (som det var tilfældet med mig).

En blodprøve for hormonet T4. Hvordan man passerer det?

T4 (thyroxin) er det vigtigste hormon produceret af skjoldbruskkirtlen. En T4-blodprøve er afgørende for at opdage skjoldbruskkirtelens ustabilitet.

Hvad er thyroxin?

Thyroxin er et skjoldbruskkirtelhormon, der inkluderer 4 jodatomer (deraf navnet på T4-assayet). Normalt er næsten alle thyroxinmolekyler bundet af blodproteiner: albumin, transtyren og globulin. De er ansvarlige for transport af thyroxin til væv og indre organer.

Kun 0,05% af thyroxin er i fri tilstand - disse er som regel "reserver", som endnu ikke har formået at fange blodlegemer.

Hvorfor kroppen har brug for thyroxin?

Dette hormon er ekstremt vigtigt for normal metabolisme. Derudover er han ansvarlig for varmeoverførsel og termoregulering af kroppen. Thyroxine er ansvarlig for:

syntese af A-vitamin i leveren;

blodcholesterol og triglycerider;

kropsvækst og udvikling;

hjerterytme (øger den);

oxidative processer i celler;

normal udvikling af alle celler i kroppen.

Sådan tages en analyse af hormonerne T4

Gør analysen af ​​skjoldbruskkirtelhormoner eller ej, beslutter lægen. Han skriver en retning. Blod tages fra en blodåre.

Ofte, sammen med analyse af T4-hormonet, ordineres også TSH - thyreoidea-stimulerende hormon (ansvarlig for syntesen af ​​thyroxin).

Alternative navne: thyroxinassay; generel analyse af T4 og TSH.

Hvad betyder en blodprøve for “T4 total” og “T4 fri”?

Det er allerede sagt ovenfor, at det meste af thyroxin er i en bundet tilstand med blodproteiner. I en generel blodprøve for T4 kontrolleres procentdelen af ​​dets indhold, analysen for henholdsvis fri T4 måler, hvor mange frie thyroxinmolekyler der i øjeblikket er i kroppen.

Hvordan man forbereder sig på en blodprøve til hormonet T4

Din læge vil blandt andet fortælle dig, hvis du har brug for at stoppe med at tage medicin, der kan have indflydelse på dine resultater. Som regel spiller medicin og kosttilskud ikke en rolle. Der er dog undtagelser - biotin (vitamin B7) samt iodpræparater, så fortæl din læge om dette.

Graviditet og nogle kroniske lever- og nyresygdomme kan også fordreje test..

Tre dage før proceduren skal du:

udelukke alkohol, rygning;

ikke sports eller overophedning.

En blodprøve for T4 skal udføres på tom mave, idet den nægter at spise 12 timer før blodprøvetagning. Drikkevand er tilladt. Som regel tager de en analyse om morgenen (8 - 11 timer).

Når du skal tage en thyroxintest

Der er ordineret en analyse af T4-hormoner, hvis der er nogen abnormiteter i skjoldbruskkirtlen. Årsagerne kan især tjene:

unormale resultater fra andre thyroidea-tests, såsom T3 eller TSH;

symptomer på hyperaktivitet eller omvendt utilstrækkelig thyroideaktivitet;

hypopituitarisme (Skien syndrom);

en klump eller knude i vævene i skjoldbruskkirtlen;

forstørret eller ændret skjoldbruskkirtelform.

En blodprøve for T4-hormonet bør også udføres i disse tilfælde:

mistanke om mandlig eller kvindelig infertilitet, problemer med styrke;

forskellige hjerteproblemer;

forsinket mental og fysisk udvikling hos børn;

hormonerstatningsterapi.

T4-hormonprøvning er også ordineret til mennesker, der allerede er i behandling for hypo eller hyperteriose..

Analyse af hormoner TSH og T4 (normal)

Den normale mængde thyroxin i blodet hos en sund person varierer fra 0,9 til 2,3 nanogram pr. Deciliter (ng / dl) eller fra 12 til 30 picomol pr. Liter (pmol / l). Hos børn op til et år kan disse indikatorer variere fra 19 til 35 pmol / l, og hos nyfødte kan de overhovedet gå fra skala op til 49 pmol / l.

Skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) bør normalt være mellem 0,7 og 6,4 μMU / L.

Værdiområderne kan svinge lidt i forskellige laboratorier, da de bruger forskellige målemetoder eller kan teste nye. Under alle omstændigheder vil din læge informere dig, hvis han finder noget unormalt..

Dårlige testresultater for hormonerne TTG og T4

Som allerede nævnt for at fuldføre billedet sandsynligvis resultaterne af test for TTG og T3.

Graviditet, østrogenniveauer, leverproblemer og eventuelle arvelige abnormiteter i de T4-bindende proteiner kan også påvirke testresultaterne..

Høje niveauer af T4 kan være forårsaget af hyperaktivitet i skjoldbruskkirtlen:

Overdreven indtagelse af skjoldbruskkirtelhormoner;

Giftig struma eller skjoldbruskkirtelbetændelse;

Nogle typer hævelse af testikler eller vedhæng (sjældne tilfælde);

For mange produkter med jod i kosten (ekstremt sjældne og kun hvis der er problemer med skjoldbruskkirtlen).

Et T4-niveau under det normale betyder:

Hypothyroidisme (Hashimotos sygdom og andre sygdomme forbundet med utilstrækkelig thyroideaktivitet);

Alvorlig akut sygdom;

Underernæring, sult;

Nogle stoffer.

Er det muligt at bestå en analyse for hormonet T4 og TSH i henhold til politikken for obligatorisk medicinsk forsikring??

Det er kendt, at testproceduren for hormonet T4 og TSH ikke er inkluderet i den obligatoriske medicinske forsikring, dvs. faktisk betales. Imidlertid formulerer de territoriale obligatoriske sundhedsforsikringsfonde selv deres tjenesteprogram, så i nogle regioner kan en blodprøve for T4 og TTG bestås i den obligatoriske sundhedsforsikringspolitik. Derudover afhænger det af det forsikringsselskab, som din kontrakt er indgået med..

Bare i tilfælde af at tjekke med din distriktsklinik - gratis eller gratis, kan du foretage en analyse af skjoldbruskkirtelhormoner. For gratis ændring har du brug for:

Hvordan man tager, og hvad viser en blodprøve til TSH?

En blodprøve for TSH (skjoldbruskkirtelstimulerende hormon) er af stor betydning i diagnosen af ​​skjoldbruskkirtelsygdomme, derfor ordineres den af ​​en endokrinolog til næsten enhver klage. Eksterne symptomer på skjoldbruskkirtlen er overdrevent skinnende øjne, dirrende hænder og hurtigt vægttab med god appetit. Folk med lignende manifestationer bør tænke på deres helbred og konsultere en specialist..

I denne artikel finder vi ud af, hvordan og hvor vi skal tage en blodprøve for TSH, og hvad resultaterne indikerer. Selv hvis du kender de normale indikatorer, skal du ikke drage uafhængige konklusioner, kun en specialist kan stille en endelig diagnose.

Når der er ordineret en blodprøve til TSH?

TSH, eller skjoldbruskkirtelstimulerende hormon i hypofysen, er et af de vigtigste hormoner, der påvirker den menneskelige krops funktion. Den vigtigste funktion af TSH er at regulere aktiviteten i skjoldbruskkirtlen. Det stimulerer syntesen af ​​hormoner T3 - triiodothyronin og T4 - thyroxin. T3 og T4 påvirker igen funktionen af ​​organerne i det reproduktive system og mave-tarmkanalen, mentale processer, det kardiovaskulære system og meget mere. Hormonet i sig selv produceres i hypofysen, men som vi allerede har sagt, påvirker det skjoldbruskkirtlen, og det ordineres derfor til diagnose af dets sygdomme samt til infertilitet, regelmæssigt nedsat kropstemperatur, depression, impotens og forsinket seksuel og mental udvikling i børn. Som regel gives TSH i kombination med triiodothyronin og thyroxinanalyser. Hormonværdier måles i µU / ml eller honning / l. I testformen kaldes det undertiden ikke TSH, men TSH (fra det latinske navn "thyroid stimulerende hormon").

Der er ikke noget kompliceret i processen med at tage en analyse for TSH, men mange faktorer kan imidlertid påvirke dens resultat, så du er nødt til at tjekke med din læge på forhånd, hvordan du forbereder dig til undersøgelsen.

Forberedelse og analyse af thyreoideastimulerende hormon

En blodprøve for TSH udføres om morgenen på tom mave. Dagen før bloddonationen skal du afstå fra fysisk aktivitet og brugen af ​​alkoholholdige drikkevarer samt rygning. Derudover skal du inden for en måned før proceduren nægte at tage hormonelle medikamenter, og et par dage før undersøgelsen - jodholdige medikamenter. Eksperter rådgiver også at sidde stille i 20-30 minutter lige inden testen. Derfor, hvis du løber for sent, skal du køre til klinikken uden vejrtrækning og i sved, er det bedre at vente lidt i gangen, få vejret - for analysens pålidelighed. Og fortsæt derefter direkte med at donere blod.

Materiale tages fra ulnarven i højre eller venstre hånd. Procedurens hyppighed afhænger af sygdommens kompleksitet og bestemmes af den behandlende læge. I global praksis anbefales det, at kvinder over 50 testes årligt for TSH, da de er i fare for skjoldbruskkirtelsygdom. Kvinder i den fødedygtige alder kan donere blod på enhver dag i menstruationscyklussen. Normerne for skjoldbruskkirtelstimulerende hormon i hypofysen hos mennesker af forskellig køn og alder er forskellige, derfor er det kun en specialist, der bør dechiffrere resultatet.

Afkryptering af resultaterne af undersøgelsen

Normale TSH-niveauer i blodet afhænger af køn, patientens alder og laboratoriemetoden, derfor når endokrinologen dekoder resultatet, der tager hensyn til de værdier, der er angivet i laboratoriets eller centrets form som reference.

Koncentrationen af ​​hormonet er især vigtig ved diagnosticering af thyrotoksikose, til differentiering af ægte thyrotoksikose under drægtighed, til overvågning af brugen af ​​lægemidler, der indeholder T3, til identifikation af intrauterine patologier og i andre tilfælde.

"Nedre grå zone" refererer til situationen, når TSH-niveauet er 0,1–0,4 mU / l. I dette tilfælde foreskrives en yderligere undersøgelse - en blodprøve for niveauet af skjoldbruskkirtelhormoner (thyroxin og triiodothyronin). Den "øverste grå zone" svarer til indikatorer fra 5 til 10 mU / l, og i sådanne tilfælde er det nødvendigt at bestå TRG-testen (ved hjælp af thyrotropinfrigivende hormon).

TSH-indhold

Normerne for niveauet af det skjoldbruskkirtelstimulerende hormon i hypofysen afhænger som sagt af køn, alder og analyseteknik. Derfor, hvis det er nødvendigt at donere blod med en bestemt frekvens, er det bedre at gøre det i den samme klinik.

De generelt accepterede TSH-niveauer i blodet er som følger:

• hos nyfødte - fra 1,1 til 17 mU / l;
  • hos spædbørn i alderen 2,5 måneder fra 0,6 til 10 mU / l;
  • hos børn 2,5-14 måneder - fra 0,4 til 7 mU / l;
  • hos børn 14 måneder - 15 år, fra 0,4 til 6 mU / l;
  • hos mænd - fra 0,4 til 4 mU / l;
  • hos kvinder - fra 0,4 til 4 mU / l;
  • hos gravide kvinder - fra 0,2 til 3,5 mU / l.

Under graviditet gives en analyse af TSH flere gange, da det er en nødvendig metode til at identificere sygdomme, der alvorligt kan skade mor og barnets helbred. Der skal udføres særlig omhyggelig kontrol i første trimester, når de vitale organer og systemer i den fremtidige organisme er lagt. Da fosterets skjoldbruskkirtel ikke fungerer på dette tidspunkt, bliver morens hormonelle baggrund nøglen til en sund fremtid for sit barn.

Niveauet af skjoldbruskkirtelstimulerende hormon kan påvirkes af fysisk og følelsesmæssig stress, akutte infektionssygdomme, langvarig tilslutning til kalorifattige diæter og andre indikatorer.

TSH steg: hvad betyder det?

Tør hud, kold intolerance, hårtab, øget træthed, menstruationsuregelmæssigheder hos kvinder indikerer en øget koncentration af hormonet i blodet (hypothyreoidisme).

Årsagen til de overvurderede indikatorer kan være:

• thyroidea betændelse;
  • svulster i hypofysen;
  • primær binyresvigt;
  • blymisbrug;
  • psykisk lidelse;
  • nylig operation - fjernelse af galdeblæren eller hæmodialyse.

Hormoniveauet sænkes

Et fald i niveauet af TSH (hyperthyreoidisme) forekommer på baggrund af en høj koncentration af skjoldbruskkirtelhormoner. Indikatorer for et lavt TSH-hormon i blodet: hjertebanken, nervøsitet, dirrende hænder, løs afføring, vægttab på grund af god appetit.

Årsagerne til hypertyreoidisme kan være:

• diffus giftig struma
  • monodose eller polynod goiter;
  • Hashimotos thyroiditis i stadiet af tyrotoksikose (betændelse i skjoldbruskkirtlen forårsaget af autoimmune årsager);
  • hypofyse skade;
  • psykisk sygdom;
  • tager levothyroxin (ukontrolleret).

Normalt, efter et stykke tid, sender lægen patienten til genundersøgelse for at bekræfte diagnosen..

Prisen for en blodprøve for TSH

Prisen for analyse for TSH afhænger af placeringen af ​​proceduren, kvalifikationerne fra specialister såvel som de reagenser, der er anvendt i undersøgelsen. Så for eksempel tilbyder et af de medicinske centre i Naberezhnye Chelny en service til 200 rubler. Lidt dyrere er en blodprøve for TSH i Kazan, den gennemsnitlige pris i hovedstaden i Tatarstan er 250 rubler. I Skt. Petersborg afsløres niveauet for thyreoidea-stimulerende hormon i hypofysen i 450 rubler. Den dyreste blodprøve for TSH koster i Moskva. Omkostningerne i hovedstaden spænder fra 500 til 2000 rubler. Prisen afhænger af serviceniveauet og laboratoriernes tekniske tilstand samt af placeringen af ​​klinikkerne. I byens centrum vil service bestemt være dyrere end i boligområder..

Hvor kan jeg donere blod til niveauer af skjoldbruskkirtelhormon??

Ikke hver klinik kan donere blod til en analyse af niveauet af thyroideahormoner. De dyre reagenser, der kræves til undersøgelsen, tillader ikke alle kommunale klinikker at udføre denne procedure. I hver by i Rusland findes der imidlertid et laboratorium eller et repræsentationskontor for et stort medicinsk center, hvor niveauet af specifikke skjoldbruskkirtelhormoner bestemmes hurtigt og til en overkommelig pris.

Et af sådanne centre er det uafhængige INVITRO-laboratorium, der gennem de tyve år af sin eksistens har vundet tillid hos millioner af mennesker. Laboratoriets repræsentative kontorer er placeret i mange byer i Rusland såvel som i Kasakhstan og Hviderusland. Besøgende på laboratoriet vil være tilfredse med kvalificeret service, komfort og komfort under blodprøvetagningen og efter modtagelse af resultatet - på kontoret, pr. Post eller på din personlige konto. Og prisen vil overraske enhver klient: I Moskva koster en blodprøve for TSH 510, i Nizhny Novgorod - 320, og i Volgograd - 300 rubler.

Licens til medicinske aktiviteter LO-77-01-015932 dateret 04/18/2018.

Skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH): høj eller lav risiko

Skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) er et vigtigt hormon, der betragtes som ”hovedkontrollen” i skjoldbruskkirtlen. Denne betydning forbinder dette hormon med en lang række af vores sundhedsmæssige forhold, og konsekvenserne af ændringer i dets niveau kan enten være gavnlige eller negative afhængigt af din alder..

p, bloknot 1,0,0,0,0 ->

Hvad er thyreoideastimulerende hormon (TSH)

Thyroid-stimulerende hormon (TSH), også kendt som thyrotropin, produceres i hypofysen og udskilles i blodet. Det vigtigste mål for TSH er at stimulere skjoldbruskkirtlen til at producere hormoner som T3 (triiodothyronin) og T4 (thyroxin).

p, bloknot 2,0,0,0,0 ->

Skjoldbruskkirtlen er placeret ved bunden af ​​din hals, under Adams æble. Det absorberer sporelementet jod fra blodet for at producere hormonerne T3 og T4. Betydningen af ​​skjoldbruskkirtlen er meget vigtig, fordi hormonerne T3 og T4 spiller en betydelig rolle i funktionen af ​​næsten alle dele af vores krop, inklusive hjerne, hjerte og lever.

p, bloknot 3,0,0,0,0,0 ->

Skjoldbruskkirtlen styres af hypothalamus i hjernen, der producerer thyrotropin-frigivende hormon (TRH) for at stimulere hypofysen til at begynde produktionen af ​​skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH).

p, blokquote 4,0,0,0,0,0 ->

Der er en sådan sammenhæng: Jo mere thyroidestimulerende hormon (TSH) produceres, jo flere hormoner T3 og T4 produceres. Men når tilstrækkelige eller høje værdier af T3 og T4 er nået, er der et fald i produktionen af ​​hormonet TRH, og følgelig falder niveauet af hormonet TSH. Denne proces hjælper med at bevare hormonerne T3 og T4 i de niveauer, der er nødvendige for kroppen..

p, blokquote 5,0,0,0,0 -> Skjoldbruskkirtelhormoner

Sådan fungerer skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH)

Skjoldbruskkirtelstimulerende (skjoldbruskkirtelstimulerende) hormon (TSH) øger T3- og T4-niveauerne på flere forskellige måder.

p, bloknot 6,0,0,0,0,0 ->

TSH stimulerer produktionen af ​​T3 og T4 ved at binde til TSH-receptorer (TSH-R) på skjoldbruskkirtelcellerne, hvilket hjælper skjoldbruskkirtlen med at producere flere proteiner, der absorberer jod fra blodet. Og så bruger skjoldbruskkirtlen denne jod til at producere T3- og T4-hormoner. [OG]

p, bloknot 7,0,0,0,0 ->

Jod kan eksistere i kroppen i forskellige former og kan kun bruges til at danne T3- eller T4-hormoner, hvis det er i aktiv form (oxideret). Af denne grund stimulerer skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) produktionen af ​​T3 og T4 yderligere ved at øge mængden af ​​protein, der omdanner iod til dets aktive form (skjoldbruskkirtelperoxidase). [OG]

p, bloknot 8,0,0,0,0 ->

Thyroid-stimulerende hormon øger ikke kun produktionen af ​​T3 og T4, men stimulerer også deres frigivelse i blodbanen. Når T3 og T4 udvikles, forekommer deres opbevaring på grund af binding til et andet protein (thyroglobulin), som forhindrer dem i at komme i blodet. TSH fremmer nedbrydningen af ​​dette protein (ved at forøge proteaser) og tillader T3 og T4 at frigøre og komme ind i blodomløbet. [OG]

p, bloknot 9,0,0,0,0 ->

p, bloknot 10,0,0,0,0 ->

Skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) er forhøjet: sundhedsrisici

Forhøjet skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) er forbundet med dårlig hjertesygdom

En undersøgelse af mere end 30.000 mennesker fandt, at mennesker med højere TSH-niveauer også har en tendens til at have højere blodtryk. [OG]

p, bloknot 11,0,0,0,0 ->

En metaanalyse af data fra mange studier, der involverede mere end 55.000 patienter, viste, at mennesker med meget høje TSH-værdier viste en signifikant større sandsynlighed for at udvikle (og dø) koronar hjertesygdom. [OG]

p, bloknot 12,0,0,0,0 ->

En anden undersøgelse, der involverede 314 patienter med risiko for at udvikle forskellige hjertesygdomme, fandt, at høje TSH-niveauer var forbundet med mere alvorlige søvnkvalitetsproblemer. [OG]

p, bloknot 13,0,0,0,0 ->

Konklusioner om forholdet mellem en stigning i skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) og en stigning i blodtryk hos børn, især dem, der er overvægtige, blev også påvist. [OG]

p, bloknot 14,0,0,0,0 ->

Højt skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) indikerer forhøjet kolesterol og triglycerider

To studier har vist, at en stigning i TSH forekommer med en samtidig stigning i triglycerider og "dårligt" kolesterol (lipoproteiner med lav densitet - LDL) i blodet. [OG]

p, bloknot 15,0,0,0,0 ->

En anden undersøgelse, der involverede næsten 21.000 mennesker, viste lignende resultater, og fandt også, at høje niveauer af skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) korrelerer med lavere niveauer af "godt" kolesterol (lipoproteiner med høj densitet - HDL). [OG]

p, bloknot 16,0,0,0,0 ->

Højt skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) er forbundet med fedme

To separate undersøgelser har vist, at kvinder, der er overvægtige eller fede, har et højere niveau af TSH end mennesker med normal vægt. Dette forhold inkluderer mennesker med en simpel forøget kropsvægt og kropsmasseindeks (BMI), med en stor talje samt med en højere procentdel kropsfedt. [OG]

p, bloknot 17,0,0,0,0,0 ->

En anden undersøgelse viste, at sammenlignet med kvinder med lav TSH, var raske unge kvinder med høj TSH 2 gange mere tilbøjelige til at udvikle metabolsk syndrom (en tilstand, der inkluderer fedme, højt blodtryk og højt glukose, fedt og blodcholesterol). [OG]

p, bloknot 18,0,0,0,0 ->

Forholdet mellem skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) og fedme gælder ikke kun kvinder. To separate undersøgelser har vist, at forhøjet TSH er forbundet med et højere kropsmasseindeks (BMI) hos både mænd og kvinder. [OG]

p, bloknot 19,0,0,0,0 ->

Thyroid-stimulerende hormon (TSH) er også involveret i vægtdannelse hos børn. Overvægt og overvægt hos børn er forbundet med højere TSH-niveauer, og disse forhøjede værdier er forbundet med øgede niveauer af kolesterol, fedt og forhøjet blodtryk. [OG]

p, bloknot 20,0,0,0,0 ->

p, blokquote 21,0,0,0,0 -> Forøget T4-hormonniveauer og nedsat skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) under graviditet

En stigning i skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) er skadelig under graviditet

TSH-niveauet var signifikant højere hos kvinder, der ikke kunne blive gravide efter det første forsøgsår (den såkaldte uforklarlige infertilitet) sammenlignet med kvinder med normal TSH. [OG]

p, bloknot 22,0,0,0,0 ->

Lægemidlet Levothyroxine bruges til behandling af tilfælde med problemer i skjoldbruskkirtlen og ordineres ofte under graviditet. En undersøgelse undersøgte 1.013 gravide kvinder, der fik Levothyroxine, og fandt, at mange af dem havde forhøjet TSH, hvilket var forbundet med en øget risiko for spontanabort. [OG]

p, bloknot 23,0,0,0,0 ->

I en anden undersøgelse, der involverede mere end 184.000 kvinder, mødre med et højt TSH-niveau 6 måneder før befrugtning, blev en øget sandsynlighed for spontan abort op til 20 uger, dødfødsel, for tidlig fødsel og andre graviditetsproblemer identificeret. [OG]

p, bloknot 24,0,0,0,0 ->

Værdier med højt skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) er forbundet med generel betændelse.

Under et eksperiment med 24 kvinder, der modtog 0,9 mg skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH), på den anden dag af indtagelsen af ​​stoffet, blev det konstateret en krænkelse af blodkarens funktioner, som sandsynligvis var forbundet med en stigning i generel inflammation og oxidativ stress. [OG]

p, bloknot 25,0,0,0,0 ->

I to dyreforsøg blev en stigning i TSH-værdier ledsaget af en stigning i de vigtigste indikatorer for inflammation - tumor nekrose faktor (TNF) og interleukin-6 (IL-6). [OG]

p, bloknot 26,0,0,0,0 ->

Forhøjet thyroidea stimulerende hormon (TSH) er en risikofaktor for kræft i skjoldbruskkirtlen

Forskellige undersøgelser, herunder en metaanalyse, har vist, at forhøjede TSH-niveauer er en risikofaktor for kræft i skjoldbruskkirtlen. [OG]

p, bloknot 27,0,0,0,0 ->

En anden undersøgelse blandt 126 patienter med en bestemt type skjoldbruskkirtelkræft (papillær skjoldbruskkirtelmikrokarcinom) viste en sammenhæng mellem øget skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) og hurtigere kræftprogression. [OG]

p, bloknot 28,0,0,0,0 ->

En stigning i skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) indikerer en stigning i stresshormonet

I en undersøgelse af 54 raske voksne blev der fundet højere TSH-værdier sammen med en stigning i niveauet af stresshormon cortisol. Forskere konkluderede, at skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) gør kroppen mere følsom over for virkningerne af stress. [OG]

p, bloknot 29,0,0,0,0 ->

p, bloknot 30,0,0,0,0 -> Skjoldbruskkirtelplacering

Thyroid-stimulerende hormon (TSH) nedsat: sundhedsrisici

Lave niveauer af thyroidea-stimulerende hormon (TSH) er forbundet med dårligere mental sundhed

Lavt TSH-niveau kan bidrage til lavere mental sundhed blandt ældre. I en undersøgelse af 293 mennesker over 65 år blev der fundet en sammenhæng mellem et fald i TSH-niveauer og en forringelse af hjernefunktion. [OG]

p, bloknot 31,0,0,0,0 ->

En anden undersøgelse af 313 ældre fandt, at lav TSH var forbundet med nedsat kognitiv funktion såvel som demens. [OG]

p, bloknot 32,0,0,0,0 ->

I en undersøgelse, der involverede 1.843 personer 55 år og ældre, blev det påvist, at lav TSH bidrager til en tredobbelt stigning i risikoen for demens eller Alzheimers. [OG]

p, bloknot 33,0,1,0,0 ->

En undersøgelse, der involverede 1.503 ældre, viste værdier med lavt skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) øgede sandsynligheden for at udvikle depressive symptomer og den videre udvikling af depression. [OG]

p, bloknot 34,0,0,0,0 ->

Lavt skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) indikerer et fald i knogledensitet

At have højere niveauer af TSH i blodet bidrager til bedre knoglesundhed hos ældre. Nedsat TSH var forbundet med nedsat knoglemineraltæthed i en undersøgelse af 674 ældre kvinder. [OG]

p, blokquote 35,0,0,0,0 ->

I en anden undersøgelse, der involverede 686 ældre kvinder, øgede niveauer af lavt skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) risikoen for brud i bækken- eller rygmarvsbenet. [OG]

p, bloknot 36,0,0,0,0 ->

En undersøgelse af mere end 14.000 patienter viste, at ældre kvinder (men ikke kvinder efter 70 år) havde et lavere TSH-niveau forbundet med en øget sandsynlighed for brud i lårben og lårbenshals. [OG]

p, blokquote 37,0,0,0,0 ->

Skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) og ældre

Mange undersøgelser viser, at TSH-niveauer naturligt stiger med vores aldring. [OG]

p, bloknot 38,0,0,0,0 ->

På trods af det faktum, at forhøjet TSH normalt er forbundet med negative sundhedseffekter hos voksne og børn, skader en sådan stigning i skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) ikke ældre. Mange undersøgelser viser et omvendt forhold - jo lavere TSH-niveauet hos ældre, jo flere sundhedsmæssige problemer, mens højere TSH-værdier kan beskytte kroppen.

p, bloknot 39,0,0,0,0 ->

Skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) og levetid

Flere undersøgelser antyder, at forhøjet TSH kan være nyttigt i en længere levetid. For eksempel blev der i en undersøgelse med meget ældre mennesker (median i deres alder var 98 år) fundet et højere niveau af TSH sammenlignet med mennesker i kontrolgruppen, hvis gennemsnitlige alder var ca. 72 år. [OG]

p, bloknot 40,0,0,0,0 ->

En undersøgelse af 2.290 ældre i alderen 70-79 år viste, at et let forhøjet TSH-niveau bidrog til lettere gang, hurtigere skridt, og folk viste bedre fysisk form end dem, der havde en skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) -norm. [OG]

p, blokquote 41,0,0,0,0 ->

En anden undersøgelse af 558 voksne i alderen 85 til 89 år viste, at forhøjet TSH var forbundet med den laveste risiko for død. [OG]

p, bloknot 42,0,0,0,0 ->

Thyroid-stimulerende hormonassay (TSH)

På grund af det faktum, at TSH kontrollerer produktionen af ​​T3- og T4-hormoner i kroppen, kan det at kende dit TSH-niveau ved hjælp af en blodprøve være nyttigt til at bestemme rigtigheden og tilstrækkeligheden af ​​skjoldbruskkirtlen. [OG]

p, bloknot 43,0,0,0,0 ->

Dette kan virke modsætende, men høje niveauer af skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) kan indikere utilstrækkelig thyroideaktivitet, mens lave niveauer af TSH kan indikere skjoldbruskkirtelhyperaktivitet. Denne afhængighed skyldes det faktum, at når din produktion af T3 og T4 falder, reagerer kroppen ved at øge TSH-niveauet for at stimulere produktionen af ​​T3 og T4. I tilfælde af skjoldbruskkirtel hyperaktivitet (T3 og T4 stigning), sker det modsatte.

p, blokquote 44,0,0,0,0 ->

Den tid, det tager for analyse af TSH, kan vise en forskel i resultaterne, da vores TSH-niveau ændres naturligt i løbet af dagen i henhold til døgnrytmen. Undersøgelser viser, at TSH-værdier er højere om natten og lavere om dagen. [OG]

p, bloknot 45,0,0,0,0 ->

Hvis du tager en analyse for TSH uden at tage hensyn til værdierne for andre skjoldbruskkirtelhormoner, kan dette føre til en forkert og ufuldstændig diagnose. Analysepanelet til bestemmelse af funktionen af ​​skjoldbruskkirtlen ud over TSH inkluderer også test for T4 (fri T4) og T3 (fri eller total T3).

p, blokquote 46,0,0,0,0 ->

p, blokquote 47,0,0,0,0 -> Skjoldbruskkirtelfaktorer og effekter

Interaktion mellem skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH)

Skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) og neurotransmittorer

Forskning og videnskabelige rapporter viser, at hormonet dopamin (og andre lignende forbindelser) sænker niveauerne af skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH). [OG]

p, bloknot 48,0,0,0,0 ->

I en undersøgelse af 20 raske voksne blev det fundet, at blokering af dopaminreceptorer øgede TSH-niveauer, hvilket indikerede dopamins rolle i at undertrykke TSH-produktion. [OG]

p, bloknot 49,0,0,0,0 ->

En anden musestudie fandt, at dopamin, epinephrin og noradrenalin modvirker virkningen af ​​TSH og blokerer frigivelsen af ​​T4-hormon i blodet. [I] Og i en undersøgelse med rotter blev det vist, at administration af noradrenalin fører til en stigning i TSH-niveauet. [OG]

p, blokquote 50,0,0,0,0 ->

En anden undersøgelse på rotter viste, at hormonet serotonin kan føre til en stigning i værdierne af skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH). [OG]

p, bloknot 51,0,0,0,0 ->

Skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) og antidepressiva

Antidepressiva (antidepressiva) kan have forskellige effekter på TSH-produktion, afhængigt af deres type..

p, bloknot 52,0,0,0,0 ->

En undersøgelse i 62 deprimerede patienter viste, at gentagen brug af reoxetin-noradrenalin-genoptagelsesinhibitoren (NRI) reducerede TSH-niveauer. Imidlertid øgede en selektiv serotonin genoptagelsesinhibitor (SSRI) lægemiddel sertralin TSH. [OG]

p, bloknot 53,0,0,0,0 ->

Skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) og andre hormoner

Undersøgelser har vist, at glukokortikoider (steroidhormoner såsom cortisol og dexamethason) sænker niveauerne af thyreoidea-stimulerende hormon (TSH) hos patienter med hypothyreoidisme og hos raske mennesker, muligvis ved at hæmme produktionen af ​​hormon TRH. [OG]

p, bloknot 54,0,0,0,0 ->

Væksthormon somatostatin (og dets beslægtede forbindelser) kan sænke produktionen af ​​TSH. [OG]

p, bloknot 55,0,0,0,0 ->

Undersøgelser med rotter har vist, at hormonet testosteron kan have en effekt på væksten af ​​thyreoidea-stimulerende homon (TSH). [OG]

p, bloknot 56,0,0,0,0 ->

Andre tyrotropiske bremser (TSH) interaktioner

Rexinoider (en type retinol-vitamin A) kan sænke niveauet af thyreoidea-stimulerende hormon (TSH) hos gnavere, raske mennesker og kræftpatienter (muligvis ved at undertrykke TSH-sekretion og genekspression). [Og] En undersøgelse af 10 patienter viste imidlertid, at en type rexinoider (bexaroten) ikke påvirkede TSH-niveauer. [OG]

p, bloknot 57,0,0,0,0 ->

En metaanalyse af 7 forskellige undersøgelser viste et fald i TSH-værdier hos mennesker med hypothyreoidisme, der tog metformin. Men dette fald forekom ikke hos mennesker med normal thyroideafunktion. [OG]

p, bloknot 58,0,0,0,0 ->

Mange undersøgelser viser, at interferon-alpha (meget brugt til behandling af hepatitis C) fører til en væksthastighed i udviklingen af ​​forstyrrelser i skjoldbruskkirtelens funktion. [OG]

p, bloknot 59,0,0,0,0 ->

Forskellige opioider øger hastigheden af ​​thyreoidea-mangel. [OG]

p, bloknot 60,0,0,0,0 ->

I en undersøgelse, der involverede 38 kræftpatienter, blev det bemærket, at efter kemoterapi med docetaxel steg TSH-niveauer markant. [OG]

p, bloknot 61,0,0,0,0 ->

En anden undersøgelse med 70 børn i skolealderen viste, at de børn, der boede i områder med overskydende fluor i vand, havde højere TSH-niveauer. [OG]

p, bloknot 62,0,0,0,0 ->

Det blev også afsløret, at rygere har lavere TSH-værdier i blodet end ikke-rygere. [OG]

p, bloknot 63,0,0,0,0 ->

Skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) til hypothyreoidisme og hyperthyreoidisme

Hyperthyreoidisme er en tilstand, hvor skjoldbruskkirtlen er hyperaktiv og producerer overskydende thyreoideahormoner T3 og T4. På grund af det faktum, at disse hormoner er involveret i mange kropsprocesser, kan en sådan krænkelse i skjoldbruskkirtlen føre til udvikling af en lang række symptomer.

p, bloknot 64,0,0,0,0 ->

Årsager til hypertyreoidisme

Den mest almindelige årsag til hypertyreoidisme er bazedova sygdom såvel som autoimmun skade på kirtlen, når antistoffer begynder at virke som TSH, hvilket fører til overproduktion af skjoldbruskkirtelhormoner.

p, blokquote 65,0,0,0,0 ->

Andre almindelige årsager til hypertyreoidisme er giftig nodulær struma (en forstørret skjoldbruskkirtel, også kendt som Plummer's sygdom) og smertefri (“lydløs”) thyroiditis (en tilstand, hvor immunsystemet angriber skjoldbruskkirtlen, hvilket får den til at blive betændt). [OG]

p, blokquote 66,1,0,0,0 ->

Det er meget sjældent, at hypofysetumorer (adenomer) kan føre til overdreven sekretion af skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH). Dette kan føre til hyperthyreoidisme eller symptomer på hyperthyreoidisme. [OG]

p, bloknot 67,0,0,0,0 ->

p, blokquote 68,0,0,0,0 -> Eksterne tegn på hyperthyreoidisme

Symptomer på hypertyreoidisme

De mest almindelige symptomer på hypertyreoidisme kan være:

• Nervøsitet
  • Øget sved (sveden)
  • Stor tørst
  • Hyperaktive reflekser
  • Dårlig tolerance for temperaturændringer
  • struma

Mindre almindelige symptomer på hyperthyreoidisme inkluderer:

• Træthed
  • Vægttab
  • Overfølsomhed over for øjnene, hvilket fører til lakrymation eller smertefuld følsomhed over for sollys (fotofobi)
  • Pulsstigning (takykardi)
  • Hævelse af vævene (perifert ødem)
  • Forsinkelse af øjenlåg
  • Overdreven stolproduktion (mere end 3 gange om dagen)

Hyperthyreoidisme kan også forårsage psykologiske symptomer, såsom apati, selvom dette symptom er mere almindeligt hos ældre patienter (> 70 år gamle). [OG]

p, blokquote 69,0,0,0,0 ->

Hyperthyreoidisme kan også forårsage en række symptomer, der påvirker fysiologien i munden, kæben og svelget. Sådanne symptomer inkluderer forbrænding i munden, osteoporose i kæbebenene, en stigning i skjoldbruskkirtelsvæv (struma), en øget risiko for tandfald og periodontal sygdom. [OG]

p, bloknot 70,0,0,0,0 ->

Det er også kendt, at hyperthyreoidisme reducerer knogletætheden (på grund af øget aktivitet af osteoclaster, celler, der ødelægger knoglevæv), hvilket kan føre til osteoporose. [OG]

p, bloknot 71,0,0,0,0 ->

Hyperthyreoidisme er forbundet med en stigning i oxidativ stress på grund af en stigning i antallet af reaktive iltarter og et fald i effektiviteten af ​​antioxidanter. [OG]

p, bloknot 72,0,0,0,0 ->

Årsager til hypothyreoidisme

Hypothyreoidisme er det modsatte af hypertyreoidisme, når skjoldbruskkirtlen ikke producerer nok T3- og T4-hormoner. På grund af udbredelsen af ​​disse hormoner i kroppen, kan et fald forårsage mange forskellige symptomer..

p, bloknot 73,0,0,0,0 ->

På verdensplan er den mest almindelige årsag til hypothyreoidisme jodmangel..

p, bloknot 74,0,0,0,0 ->

En anden relativt almindelig årsag til hypothyreoidisme er Hashimotos thyroiditis (en autoimmun sygdom), når kroppens immunsystem angriber og gradvist ødelægger skjoldbruskkirtlen. [OG]

p, blokquote 75,0,0,0,0 ->

Procedurer, der dræber eller kirurgisk fjerner skjoldbruskkirtelceller, såsom ablodering af jod eller fjernelse af skjoldbruskkirtlen, kan også forårsage hypothyreoidisme. [OG]

p, blokquote 76,0,0,0,0 ->

Mange undersøgelser har vist, at lithiumterapi fører til en stigning i sandsynligheden og forekomsten af ​​hypothyreoidisme og struma. [OG]

p, bloknot 77,0,0,0,0 ->

Symptomer på hypothyreoidisme

Hypothyreoidisme forårsager forskellige fysiske og psykologiske symptomer..

p, bloknot 78,0,0,0,0 ->

De mest almindelige symptomer på hypothyreoidisme

• Træthed
  • Forstoppelse
  • Vægtøgning
  • Karpaltunnelsyndrom
  • Depression
  • Angst
  • Hukommelsesproblemer
  • Problemer med opmærksomhed

Hypothyreoidisme kan også forårsage en række symptomer, der påvirker mundhulen, for eksempel: oral vejrtrækning, tykke læber, en lille underkæbe (mikrognathia), tynd tandemalje (emaljehypoplasi), hævelse i tungen eller dens betændelse, en stigning i spytkirtlerne og en forvrængning af smag ( smag perversion). [OG]

p, bloknot 79,0,0,0,0 ->

Ved langvarig hypothyreoidisme kan det føre til en forsinkelse i kropsvækst og en forsinkelse i knogledannelse. Hypoteriose er også forbundet med en stigning i oxidativ stress på grund af en stigning i reaktive iltarter og et fald i virkningen af ​​antioxidanter. [OG]

p, bloknot 80,0,0,0,0 ->

Andre symptomer på hypothyreoidisme kan omfatte:

• Langsom hjerteslag
  • Sved reduktion
  • dyspnø
  • Tab (tab) af hår
  • Tør hud (især på albuerne) eller dens gule farve
  • Hoest stemme
  • Hævelse af kroppen
  • struma
  • Nedsat hørelse
  • Muskelsmerter
  • Langsomme reflekser
  • Reduktion i fødeafgivelse
  • erektil dysfunktion
Normalt niveau for skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH)

Årsager og faktorer for høje og lave niveauer af skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH)

Stress

Der er mange forskellige måder, stress kan påvirke T3- og T4-niveauer. For eksempel er det i mange undersøgelser vist, at det at opleve negative og stressende livsbegivenheder øger sandsynligheden for at udvikle Bazedova-sygdom, en almindelig årsag til tyrotoksikose (vedvarende stigning i niveauer af skjoldbruskkirtelhormon, forgiftning med skjoldbruskkirtelhormoner). [OG]

p, bloknot 81,0,0,0,0 ->

Denne konklusion er imidlertid ikke så ligetil, fordi flere andre undersøgelser har konkluderet, at stress ikke deltager i udviklingen af ​​Basedova sygdom og relaterede tilstande. [OG]

p, bloknot 82,0,0,0,0 ->

Flere dyreforsøg understøtter imidlertid ideen om, at stress er en medvirkende årsag til thyroidea-dysfunktion. For eksempel har adskillige undersøgelser på rotter vist, at stress forstyrrer skjoldbruskkirtelfunktionen, omend på forskellige måder..

p, bloknot 83,0,0,0,0 ->

Stress forårsaget af virkningerne af elektrisk strøm på rottehaler førte til et fald i niveauerne af hormoner T3, T4 og skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH). [OG]

p, bloknot 84,0,0,0,0 ->

Rotter, der blev udsat for social stress, udviklede hypothyreoidisme. [I] Forskellige stressfaktorer (inklusive koldt vand eller madmangel, kolde temperaturer, blinkende lys osv.) Har ført til en stigning i produktionen af ​​hormonerne T3 og T4. [OG]

p, bloknot 85,0,0,0,0 ->

Ernæring (diæt)

Ideen om at skifte til en ketogen diæt (en diæt med meget fedtindhold og lavt kulhydratindhold) er populær blandt mange mennesker og er endda en almindelig behandling for mennesker med epilepsi. Imidlertid kan en ketogen diæt forstyrre skjoldbruskkirtelfunktionen. For eksempel fandt en undersøgelse, der involverede 120 patienter med epilepsi, at 17% af individerne oplevede hypothyreoidisme som et resultat af denne diæt. [OG]

p, bloknot 86,0,0,0,0 ->

En anden undersøgelse fandt, at mad med fedtindhold, eller en lavkulhydratdiæt, også kan reducere T3-hormonniveauet. En diæt med fedt, protein og lavt kulhydrat kan sænke produktionen af ​​skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH). [OG]

p, bloknot 87,0,0,0,0 ->

Overspisning (gluttony) er en anden almindelig årsag til dysfunktion i skjoldbruskkirtlen. Undersøgelsen viste, at kronisk overspisning førte til en stigning i niveauet af hormonet T3 i kort og lang tid (fra 3 uger til 7 måneder). [OG]

p, bloknot 88,0,0,0,0 ->

I eksperimenter med rotter førte deres kost med en høj mængde fedt til undertrykkelse af skjoldbruskkirtlen: mængden af ​​hormon T4 faldt, og niveauet af TSH steg. [OG]

p, bloknot 89,0,0,0,0 ->

Strålingseksponering

Effekten af ​​stråling på skjoldbruskkirtlen er en stor risikofaktor for udvikling af kræft i skjoldbruskkirtlen, især hos børn. [OG]

p, blokquote 90,0,0,0,0 ->

En af standardbehandlingerne for kræft er strålebehandling. Desværre sætter strålebehandling patienterne større risiko for at udvikle kræft i skjoldbruskkirtlen, som vist i adskillige undersøgelser med børn. [OG]

p, blokquote 91,0,0,0,0 ->

Stråling øger også risikoen for thyrotoksikose og hypothyreoidisme. [OG]

p, bloknot 92,0,0,0,0 ->

Soya sovs

Sojaprodukter indeholder stoffer, der kan efterligne eller påvirke aktiviteten af ​​visse hormoner (såsom østrogen). På grund af dette kan sojaprodukter også forstyrre den korrekte funktion af skjoldbruskkirtlen. [OG]

p, bloknot 93,0,0,0,0 ->

En undersøgelse, der involverede 189 børn, viste, at de, der blev fodret sojamelk, yderligere viste en langt større sandsynlighed for at udvikle autoimmune skjoldbruskkirtelforstyrrelser (f.eks. Hashimotos sygdom). [OG]

p, bloknot 94,0,0,0,0 ->

Tre måneder med en stigning i sojabønnæring førte til en stigning i struma, døsighed og forstoppelse i undersøgelsen fra 37 tidligere raske voksne. Imidlertid forsvandt disse symptomer efter at have nægtet soja i mad. [OG]

p, blokquote 95,0,0,0,0 ->

I en undersøgelse af 78 patienter (børn med hypothyreoidisme), der blev fodret med sojaprodukter, blev der fundet et højere niveau af TSH-hormon hos disse børn sammenlignet med dem, der ikke fik soja. [OG]

p, blokquote 96,0,0,0,0 ->

Jod

Skjoldbruskkirtelhormoner produceres med sporelementet jod, som folk har brug for at få fra mad. Hvis der er en mangel på jod i kosten, kan en sådan ernæring føre til hypothyreoidisme og kan forårsage struma (betydelig hævelse i skjoldbruskkirtlen, som udskilles i nakken). [OG]

p, bloknot 97,0,0,0,0 ->

Imidlertid kan mindre iodmangel faktisk føre til hyperthyreoidisme (da skjoldbruskkirtlen er overstimuleret for at kompensere for moderat jodmangel). [OG]

p, bloknot 98,0,0,0,0 ->

Mange undersøgelser viser også, at overdreven forbrug af jod kan føre til hyperthyreoidisme. [Og] For eksempel viser børn, der bor i et område med unormalt høje koncentrationer af jod i drikkevand, mere markante lidelser i skjoldbruskkirtlen (øgede niveauer af TSH og skjoldbruskkirtelantistoffer). [OG]

p, bloknot 99,0,0,1,0 ->

Dyreforsøg og in vitro-undersøgelser indikerer, at overskydende jod kan være giftig for skjoldbruskkirtlen, hvilket fører til død af kirtelceller. [OG]

p, blokquote 100,0,0,0,0 ->

Vitaminer

Mange studier viser, at D-vitaminmangel er forbundet med thyroiditis, en autoimmun lidelse i skjoldbruskkirtlen. [I] Og i en undersøgelse, der involverede 60 personer, blev D-vitaminmangel også vist at være forbundet med hypothyreoidisme. [OG]

p, blokquote 101,0,0,0,0 ->

Mangel på vitamin B12 kan føre til udvikling af hypothyreoidisme, som det blev fundet i en undersøgelse af 116 patienter. [OG]

p, blokquote 102,0,0,0,0 ->

p, blokquote 103,0,0,0,0 -> Diabetes og thyroidea sygdom

Hvilket øger risikoen for skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH)

Diabetes og thyroideafunktion

Diabetes er i vid udstrækning forbundet med nedsat skjoldbruskkirtelfunktion, især i udviklingen af ​​hypothyreoidisme, som kan påvirke produktionen af ​​hormoner T3 og T4 signifikant..

p, blokquote 104,0,0,0,0 ->

Tegn på lav thyroideaktivitet (såsom høj TSH og lav T4 i blodet) er forbundet med en øget risiko for at udvikle diabetes. [I] En undersøgelse af 202 patienter med diabetes viste, at 11% af disse mennesker havde hypothyreoidisme, hvilket er 10 gange højere end sandsynligheden for at udvikle denne sygdom hos mennesker uden diabetes. [OG]

p, blokquote 105,0,0,0,0 ->

Andre undersøgelser har rapporteret, at op til 30% af patienter med diabetes kan udvise en form for unormal skjoldbruskkirtelfunktion. [OG]

p, blokquote 106,0,0,0,0 ->

Mange undersøgelser viser, at metformin, et lægemiddel, der bruges til behandling af diabetes, sænker niveauet af skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH), hvilket yderligere øger risikoen for at udvikle hypothyreoidisme hos mennesker med diabetes. [OG]

p, bloknot 107,0,0,0,0 ->

Graviditet og skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH)

På grund af hormonelle ændringer og skjoldbruskkirtelstimulering, der forekommer under graviditet, er funktionssvigt i skjoldbruskkirtlen mere almindelig hos gravide kvinder. Cirka 2,1-3,4% af gravide kvinder oplever enten hypothyreoidisme eller hyperthyreoidisme. [OG]

p, bloknot 108,0,0,0,0 ->

En undersøgelse i 482 gravide kvinder med skjoldbruskkirtelproblemer viste, at hvis disse problemer blev kompenseret, var der ingen risiko for deres børn. Imidlertid har disse mødre stadig en øget sandsynlighed for at udvikle forhøjet blodtryk og skade på leveren og nyrerne (præeklampsi). [OG]

p, blokquote 109,0,0,0,0 ->

Imidlertid kan graviditetsrelaterede problemer i funktionen af ​​skjoldbruskkirtlen forårsage problemer i udviklingen af ​​børn, hvis de ikke behandles. Børn fra 62 kvinder, der har hypotyreoidisme, viste et fald i intelligens (IQ-tekst), nedsat tale, opmærksomhed og læseevner sammen med den samlede skolepræstation. [OG]

p, bloknot 110,0,0,0,0 ->

Mange andre undersøgelser har også fundet en række bivirkninger på børn af kvinder med hyperthyreoidisme. Disse inkluderer: lav fødselsvægt under graviditet (intrauterin væksthæmning), for tidlig fødsel og lav fødselsvægt. [OG]

p, blokquote 111,0,0,0,0 ->

Polycystisk ovariesyndrom

Kvinder med polycystisk æggestokk har en stor chance for at få skjoldbruskkirtel lidelser og tegn på hypothyreoidisme, for eksempel autoimmun thyroiditis, høje niveauer af skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) og struma. Ved hypothyreoidisme diagnosticeres ofte cyster på æggestokkene, men det er sandsynligvis ikke årsagen til denne sygdom. [OG]

p, blokquote 112,0,0,0,0 ->

Thyroid-behandlingsmuligheder

Naturlige metoder

En undersøgelse blandt 36 raske patienter viste, at det at spise kelp, der indeholder store mængder jod, fører til en stigning i skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH). [OG]

p, blokquote 113,0,0,0,0 ->

Hvis du har en unormalitet i skjoldbruskkirtlen, er det værd at begrænse indtagelsen af ​​en stor mængde kaffe. Undersøgelser viser, at kaffe blokerer kroppens absorption af T4-hormonet. [OG]

p, bloknot 114,0,0,0,0 ->

Hvis du har laktoseintolerance, kan begrænsning af dit indtag af lactose hjælpe din skjoldbruskkirtel. I en undersøgelse af 83 patienter med Hashimoto thyroiditis blev det påvist, at en laktosefri diæt fører til et fald i TSH-hormonet hos personer med laktoseintolerance. [OG]

p, bloknot 115,0,0,0,0 ->

Træning hjælper naturligt med at øge TSH- og T4-niveauer. I en undersøgelse af 60 mænd blev det vist, at moderat og intens træning førte til væksten af ​​disse hormoner. De bedste resultater på ændringer i hormonniveauer kunne opnås med anaerob belastning (kraft) med en belastning på 70% i hjerterytme, men med en yderligere stigning i belastning til 90% SS begyndte niveauet af hormoner T3, T4 og TSH at falde. [OG]

p, blokquote 116,0,0,0,0 ->

En ashwagandha-plante fra indisk medicin kan også hjælpe med at øge niveauerne af TSH-, T3- og T4-hormoner hos mennesker med mild hypotyreoidisme. [OG]

p, bloknot 117,0,0,0,0 ->

Selen er vigtigt for skjoldbruskkirtelens helbred, da dette sporelement hjælper med at omdanne hormoner fra T4 til T3. Adskillige undersøgelser har vist, at selen kan sænke produktionsniveauerne for T4-hormoner. [Og] Derudover er der et fald i glutathion-antioxidantniveauer i områder med høje hastigheder for strikudvikling i befolkningen og selenmangel. Men at tage kosttilskud med selen bidrog til normaliseringen af ​​dette niveau. [OG]

p, bloknot 118,0,0,0,0 ->

p, blokquote 119,0,0,0,0 -> Anbefalede fødevarer til hypothyreoidisme

Metoder til hypertyreoidisme

Den mest almindelige behandling af hyperthyreoidisme i USA er radioaktiv jodablation, som generelt er sikker. Radioaktivt jod ødelægger cellerne i skjoldbruskkirtlen, og kirtlen begynder at producere færre hormoner. [OG]

p, bloknot 120,0,0,0,0 ->

Andre behandlinger af thyrotoksikose inkluderer thyroidektomi (kirurgisk fjernelse af skjoldbruskkirtlen) og antithyreoidemedicin såsom Tapazol (methimazol) og propylthiouracil (som stopper syntesen af ​​skjoldbruskkirtelhormoner) eller colestyramin (som hjælper med at fjerne overskydende thyreoideahormoner fra kroppen).

p, blokquote 121,0,0,0,0 ->

Derudover kan medikamenter såsom betablokkere (propranolol, atenolol og nadolol) også bruges til at lindre symptomerne på hypertyreoidisme. [OG]

p, blokquote 122,0,0,0,0 ->

Metoder til behandling af hypothyreoidisme

En af de bedste behandlingsmuligheder for hypothyreoidisme betragtes som levothyroxinbehandling. Denne medicin øger niveauerne af thyroideahormon i kroppen..

p, bloknot 123,0,0,0,0 ->

En anden procedure, der også øger niveauet af skjoldbruskkirtelhormoner, er at tage en tørret skjoldbruskkirtelekstrakt (skjoldbruskkirtelvæv taget fra dyr og forberedt til medicinsk brug) og tage Liiotironin.

p, bloknot 124,0,0,0,0 ->

Bivirkninger i skjoldbruskkirtlen

Den vigtigste bivirkning af radioaktiv jod-ablation er hypothyreoidisme, inklusive akut thyroiditis. [OG]

p, bloknot 125,0,0,0,0 ->

En undersøgelse blandt 449 patienter med Based's sygdom fandt, at bivirkninger af antithyreoidemedicin inkluderer hududslæt, leverskade (hepatotoksicitet) og lave niveauer af hvide blodlegemer (agranulocytose / neutropeni). [OG]

p, blokquote 126,0,0,0,0 ->

Andre bivirkninger af antithyreoidemediciner inkluderer ledssmerter, hævelse, kvalme og opkast. [OG]

p, bloknot 127,0,0,0,0 ->

Almindelige komplikationer efter thyroidektomi (kirurgisk fjernelse af kirtlen) er hypothyreoidisme, lavt calcium og lammelse af stemmebåndene. [OG]

p, bloknot 128,0,0,0,0 ->

En undersøgelse af 30 patienter med hypothyreoidisme viste, at indtagelse af levothyroxin kan føre til nedsat hjertediastolisk funktion (fyldning med blod), et fald i hjertets fysiske kraft og en stigning i tykkelsen af ​​væggene i arteriekar. [OG]

p, blokquote 129,0,0,0,0 ->

Yderligere Information

Mange undersøgelser i denne artikel taler om forbindelserne mellem høje eller lave TSH-niveauer og visse sundhedsmæssige forhold. Disse undersøgelser er relevante, men det er vigtigt at bemærke, at et sådant forhold ikke betyder kausalitet. Bare fordi unormale niveauer af skjoldbruskkirtelstimulerende hormon (TSH) under visse helbredsbetingelser ikke betyder, at TSH er årsagen til ændringer i helbredet.

p, bloknot 130,0,0,0,0 ->

Ofte er ændringer i TSH-niveauer påvirkningen af ​​en sygdom eller en eller anden faktor på den unormale TSH-produktion. Uden yderligere dybere undersøgelser er det umuligt at nøjagtigt forstå årsagen til ændringen i TSH-aflæsninger..

p, blokquote 131,0,0,0,0 -> p, blokquote 132,0,0,0,1 ->